Pracownie Mistrzowskie 2017/2018

- 9 października 2017

Aktualności / Szkolenia (dla reżyserów, instruktorów, scenografów)

Dla kogo?

Zapraszamy animatorów kultury, nauczycieli wszystkich etapów edukacji, instruktorów teatralnych, studentów kierunków humanistycznych i artystycznych, twórców i członków amatorskich teatrów oraz pasjonatów teatru do udziału w kolejnej edycji teatralnych PRACOWNI MISTRZOWSKICH.

Co to jest?

Pracownie Mistrzowskie to intensywny kurs z zakresu różnych obszarów teatralnych. Co roku program jest inny. Pracownie dają szansę interesującego spotkania, twórczej pracy, wymiany doświadczeń, poznania inspirujących artystów. Każdy ze zjazdów ma charakter warsztatowy. Rozwój poprzez działanie i aktywność uczestników jest dla nas środkiem pozwalającym wzmacniać potencjał i doskonalić Państwa umiejętności. Zajęcia prowadzą wybitni artyści i ludzie teatru, którzy chcą się dzielić swoją wiedzą, doświadczeniem, umiejętnościami, technikami, modelami pracy.

Jak przebiega kurs?

Warsztaty Pracownie Mistrzowskie 2017/2018 mają formę dwudniowych zjazdów, które odbywają się raz w miesiącu, w wybrany weekend. Kurs trwa do maja 2018. Zajęcia trwają każdorazowo 12 godzin (6 godzin w sobotę i sześć w niedzielę), w godzinach od 10:00 do 17:00. W trakcie warsztatów przewidziana jest godzina przerwy na obiad we własnym zakresie.

Miejsce?

Zapraszamy do siedziby Małopolskiego Instytutu Kultury, ul. 28 lipca 1943 17 C, Kraków.

Czy trzeba wziąć udział w całym kursie?

Nie, można wybrać te warsztaty, które odpowiadają Państwa potrzebom i wziąć w nich udział.

 

PROGRAM PRACOWNI MISTRZOWSKICH:

18-19.11. 2017 PLAN LALKOWY I SCENOGRAFIA (Ewa Woźniak)

Uczestnicy zostaną zapoznani z różnymi rodzajami lalek teatralnych oraz ideą kostiumu teatralnego i makijażu/charakteryzacji. Podzieleni na mniejsze grupy będą własnoręcznie wykonywać przynajmniej dwa rodzaje lalek oraz pracować nad etiudami teatralnymi w planie lalkowym. Drugiego dnia rozwinięte zostanie zagadnienie kostiumu teatralnego oraz maski teatralnej. Etiudy z dnia poprzedniego i efekty prac uczestników zostaną wzbogacone działaniem światła (elementy reżyserii światła w teatrze). – Ewa Woźniak

9-10.12. 2017 PANTOMIMA/CHARAKTERYZACJA (Tadeusz Dylawerski / Alla Maslovskaya)

13-14.01.2018 MUZYKA I ŚPIEW W TEATRZE (Dominik Strycharski/Tomasz Krzyżanowski)

17-18.02.2018 ŚWIADOMOŚĆ CIAŁA/ CIAŁO I RUCH W TEATRZE (Marta Pietruszka / Bartosz Nowakowski)

17-18.03.2018 TECHNIKI IMPROWIZACJI TEATRALNEJ (Przemysław Buksiński)

14-15.04.2018 PRACA Z TEKSTEM/ DRAMATURGIA (Magdalena Miklasz)

Celem teatru, między innymi, jest wywołanie w odbiorcy konkretnych uczuć i przekierowanie jego myśli tak, aby doszło do spotkania  na specjalnej płaszczyźnie odczuwania. Czym jest to spotkanie? Chęcią  podzielenia się swoim spojrzeniem na świat, na relacje między ludźmi, przybliżenie drugiemu człowiekowi swojego odczuwania czyli jeden ze sposobów oswajania rzeczywistości. Teatr jest według mnie wspaniałym miejscem do wyrażania tego co niewyrażalne w prosty i jednoznaczny sposób, ale jest to też niezwykle trudne medium. Żaden aspekt tworzenia nie leży na bardziej niepewnych podstawach niż praca z aktorem i żaden nie jest dla mnie tak fascynujący. Dlatego często to aktorzy inspirują mnie do pisania tekstu scenicznego, nawet jeśli spektakl bazuje na konkretnym dramacie.  Podczas 12 godzinnego warsztatu podzielę się swoim doświadczeniem pracy zarówno z zawodowymi aktorami jak i amatorami i poprzez ćwiczenia przybliżę swoje sposoby reżyserowania aktorów i tworzenia na bazie tej pracy tekstu scenicznego. Podzielę się konkretnymi technikami pracy nad dialogami i monologami. Pokażę różne drogi  próbowania i  tworzenia scenariuszy, których bazą będą odpowiednio przygotowane improwizacje. Porozmawiamy o tym, jak można czerpać inspirację z dnia codziennego i na co zwracać uwagę w zachowaniu ludzi tak, żeby umiejętnie wykorzystać to w tworzeniu własnej wypowiedzi scenicznej. (– Magdalena Miklasz)

19-20.05.2018 REŻYSERIA (Mateusz Przyłęcki / Jacek Timingeriu)

9-10.06.2018 TEATR CIENI (Agnieszka Polańska / Dagmara Żabska)

*Organizator zastrzega sobie ewentualne prawo do wprowadzenia zmian w programie po uprzednim poinformowaniu zainteresowanych.

 

Koszt udziału:

  • 8 spotkań – 1600 zł (istnieje możliwość rozbicia płatności na dwie raty: 800 zł w październiku 2017 roku oraz 800 zł w styczniu 2018).
  • 7 spotkań – 1400 zł
  • Udział w pojedynczym warsztacie (12 h) – 220 zł.

Zgłoszenia na kurs i na pojedyncze warsztaty przyjmowane są mailowo: martyna@edukacjateatralna.pl lub telefonicznie: 724-486-744.

W zgłoszeniu proszę podać informacje: imię i nazwisko uczestnika; zawód/miejsce pracy; mail oraz numer telefonu. Po otrzymaniu potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia prosimy o dokonanie płatności i przesłanie potwierdzenia wpłaty. Jest to jednoznaczne z dokonaniem rezerwacji miejsca na kursie.

Dane do przelewu:

Małopolski Instytut Teatralny

Lanckorona 403

34-143 Lanckorona

Raiffeisen Bank

51 1750 0012 0000 0000 2197 8318

W tytule proszę podać nazwę pracowni (dla pojedynczych weekendów), lub nazwy miesięcy (dla większej liczby), lub informacje o wpłacie za cały kurs.

Pracownie Mistrzowskie są realizowane przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Wystawiamy zaświadczenia udziału w warsztatach/ certyfikat ukończenia kursu.

Wystawiamy także faktury.

 

Mistrzowie:

Ewa Woźniak – aktorka, scenografka, animatorka kultury, pedagożka teatralna, wiceprezeska Stowarzyszenia Denovo, organizatorka projektów międzynarodowych m.in. w Rumunii i na Ukrainie. Absolwentka Akademii Teatralnej Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku oraz Akademii Praktyk Teatralnych w Gardzienicach, absolwentka DAMU w Pradze na wydziale Scenografii Alternatywnego Teatru Lalkowego. Współpracuje z teatrami: Teatrem Animacji w Poznaniu, Malabar Hotel w Białymstoku, Teatrem Ateneum w Warszawie, Piccolo w Cotbus, Włóczykij w Londynie, Teatrem Figur Kraków.

Alla Maslovskaya – Aktorka, reżyserka, pedagożka teatru, absolwentka Mińskiego Instytutu Kultury, specjalizacja: reżyseria teatru dla dzieci, współpracowniczka Małopolskiego Instytutu Kultury w projektach „Dilettante – teatr w ruchu” i „Kulisy”. Współpracuje z różnymi ośrodkami kultury i instytucjami m.in. z Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, gdzie prowadzi warsztaty teatralne. Od wielu lat aktorka Teatru Figur Kraków.

Tadeusz Dylawerski – pedagog teatru i cyrku, aktor, lalkarz, mim, absolwent Wydziału Lalkarskiego PWST we Wrocławiu i Studium Pantomimy przy Wrocławskim Teatrze Pantomimy. Związany z Teatrem Figur Kraków i Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży w Krakowie. Jego autorski program „Akademia Pana Piórko” w SCKM w Krakowie cieszy się dużą popularnością wśród małych widzów. Prowadzi zajęcia dla dzieci i młodzieży, dla maluchów i ich opiekunów, dla rodzin, dla osób niepełnosprawnych m.in. współpracując ze specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi czy fundacjami i stowarzyszeniami działającymi na rzecz osób z niepełnosprawnością. Prowadził także warsztaty cyrkowo-teatralne dla pacjentów szpitali dziecięcych.

Tomasz Krzyżanowski – kompozytor, aranżer, producent i multiinstrumentalista. Komponuje muzykę do spektakli teatralnych, filmów oraz projektów artystycznych. Na stałe współpracuje z Teatrem Chorea z Łodzi, w którym od 2004 roku kieruje pracą muzyczną. Wraz z członkami Chorei regularnie prowadzi warsztaty muzyczno-teatralne na całym świecie dla aktorów, muzyków, tancerzy i performerów (m.in. w: RedCat i Calarts w Los Angeles, Centrum Sztuki w Delfach, Meyerhold Centre w Moskwie, Teatrze Atalaya w Sevilli, podczas festiwalu „Giving Voice” w Aberystwyth). Od 2011 roku kieruje Wielkim Chórem Młodej Chorei w Łodzi. Jest autorem i współautorem muzyki do spektakli: Gry w Pana Cogito, Grotowski – próba odwrotu, Bachantki (reż. Tomasz Rodowicz), Tehillim/Psalmy (reż. Paweł Passini), Antygona (reż. Dorota Porowska), TOV (reż. Rosanna Gamson), Koguty, Borsuki i inne kozły, Córka swojej matki (reż. Iga Załęczna), Mnemotechniki (reż. Lena Rogowska). Autor muzyki i aranżacji do koncertów Antyk/Trans/Formacja, Pieśni świata oraz Gilgamesz. Skomponował muzykę do widowiska Oratorium Dance Project z udziałem Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Łódzkiej oraz stu tancerzy i chórzystów amatorów, uznanego za najważniejsze łódzkie wydarzenie artystyczne 2011 roku i nagrodzonego nagrodą Energia Kultury.

Dominik Strycharski – muzyk totalny, flecista prosty, wokalista, improwizator. Jest jednym z niewielu flecistów prostych zajmujących się jazzem i eksperymentalną muzyką improwizowaną. Jest również jednym z pierwszych polskich wokalistów eksperymentalnych, którzy włączyli do swojego warsztatu wykonawczego rozbudowaną elektronikę. Stworzył muzykę do bardzo wielu spektakli teatralnych korzystając w niej z wielu gatunków i stylistyk: dla Michała Zadary (Odprawa posłów greckich, Ifigenia), Wojciecha Klemma (UI, Piekarnia, Cement, Omyłka), Łukasza Kosa (Starość jest piękna, Kajtuś czarodziej), Katarzyny Raduszyńskiej oraz Natalii Sołtysik (dla Narodowego Starego Teatru w Krakowie, Teatru Powszechnego w Warszawie, Teatru Powszechnego w Bydgoszczy, Teatru im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze, Teatru Współczesnego we Wrocławiu, Teatru Polonia w Warszawie, Teatru Ateneum w Warszawie.). Wydał kilkadziesiąt płyt. Jest założycielem zespołu Pulsarus. Tworzy również Doministry, wielowymiarowy solowy projekt, łączący współczesną muzykę elektroniczną, performance i elektro-ambient. Ten projekt stworzony jest w oparciu o głos i jego elektroniczną transformację. Od wielu lat prowadzi autorskie warsztaty wokalne. Więcej: http://doministry.blogspot.com/

Marta Pietruszka – tancerka, choreografka, wykładowczyni krakowskiej PWST, pedagog związana z Krakowem i Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży. W latach 80-tych została członkinią eksperymentalnego zespołu teatralnego Teatr 38, działającego przy Klubie pod Jaszczurami, była współzałożycielką (wespół z Iwoną Olszowską) Eksperymentalnego Studia Tańca EST. W 1998 roku razem z Olgą A. Marcinkiewicz założyła Teatr Gestu i Ruchu. Współpracowała także stale z Gdańskim Teatrem Tańca Mellissy Monteros i Wojciecha Mochnieja, była także współpracowniczką Śląskiego Teatru Tańca, wykładała także technikę tańca współczesnego w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Bytomiu. W SCKM prowadzi Scenę Tańca Współczesnego – cykliczny program prezentacji zarówno grup amatorskich, jak i kameralnych projektów ze sceny zawodowej. Była stypendystką centrum choreograficznego Nadrenii Północnej-Westfalii w Essen (2000), a także polskiego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2008).

Bartosz Nowakowski – założyciel Teatru PRÓG, Teatru PRÓG Junior i inicjator powstania Stowarzyszenia „Grupa PRÓG”. Ukończył IX Liceum Aktorskie w Krakowie i Akademię Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. Studiował również dwa kierunki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie: Animację Kultury i Zarządzanie w Kulturze. Jako aktor i tancerz pracował w takich teatrach jak: Teatr Muzyczny im. D. Baduszkowej w Gdyni, Royal Theatre w Plymouth w Anglii, Teatr Ekspresji i Ruchu K. Balińskiego w Gdyni, Teatr Biogrupa Husaina Orucevica Bałkany, Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. Praktykował w wielu teatrach od Moskwy /Centrum Meyerholda/ do Nowego Jorku /LaMaMa Theater/. Jest szczerze oddanym muzyce fantastą teatru fizycznego i miłośnikiem nowych rozwiązań scenicznych. Jako reżyser i instruktor teatralny pracował m. in. dla Małopolskiego Instytutu Kultury, Fundacji Pathways i firmy Pathways Polska – Rozwój ludzi i organizacji, Małopolskiej Fundacji Edukacji Europejskiej, Dziennego Ośrodka Socjoterapii „Siemacha” i Teatru Groteska w Krakowie. Jako muzyk, aktor i twórca był współzałożycielem Stowarzyszenia Teatralno-Edukacyjnego Biogrupa i grupy muzycznej Dream Drummers. Obecnie na stałe jest związany z Wadowickim Centrum Kultury, Teatrem Próg i Stowarzyszeniem „Grupa Próg”. Pracuje także jako niezależny twórca.

Przemysław Buksiński – aktor, animator kultury, dyrektor artystyczny, konferansjer, pedagog i wykładowca. Jest twórcą i moderatorem grupy „No potatoes”. Aktor lubelskiej Sceny Prapremier InVitro, Kompanii Teatr oraz Teatru H. Ch. Andersena w Lublinie, współpracował m.in. z Teatrem „Pinokio” w Łodzi, Teatrem Starym w Lublinie, z Teatrem Centralnym, neTTheatre i Stowarzyszeniem Artystów „Bliski Wschód”, oraz z licznymi centrami i ośrodkami kultury, z uczelniami wyższymi. Uczestniczył w licznych warsztatach i szkoleniach m.in. z Collinem Munchem, Larym Mossem czy Mikem Hughesem. Od lat zajmuje się technikami treningu aktorskiego (Bogusław Schaeffer, Katt Koppet) oraz metodą improwizacji scenicznej, jest organizatorem i pomysłodawcą licznych spotkań twórczych, prowadzi warsztaty i szkolenia w całym kraju i za granicą.

Mateusz Przyłęcki – Aktor, reżyser, instruktor teatralny. Absolwent Wydziału Aktorskiego i Wydziału Reżyserii Dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. Uczestniczył także w zajęciach Akademii Praktyk Teatralnych w Gardzienicach. Jako aktor współpracował z krakowskimi teatrami – Łaźnia Nowa, Teatr Ludowy, Teatr Parawan. Spektakle w jego reżyserii można oglądać w T. Współczesnym w Szczecinie, T. Kana w Szczecinie, T. Lalki i Aktora Pinokio w Łodzi, T. Ludowym w Krakowie. Jego spektakl „ Mglisty Billy” otrzymał trzy nagrody na międzynarodowych festiwalach teatralnych. Jest także reżyserem spektakli dla dzieci i młodzieży. W 2017 roku wyreżyserował spektakl „Trik Patricka” w Teatrze Ludowym realizowany w ramach konkursu im. Jana Dormana organizowanego przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego.

Jacek Timingeriu – absolwent Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, Etnologii i Antropologii Kultury na Uniwersytecie Wrocławskim oraz reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie Filii we Wrocławiu. Stypendysta ministra Edukacji Narodowej. Zdobywca nagrody dla twórcy spektaklu “Władca Skarpetek” z Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu w ramach Ogólnopolskiego Konkursu Na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej 2014. Od wielu lat, związany z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. Brał udział w spektaklach w reżyserii Włodzimierza Staniewskiego („Metamorfozy”, „Elektra”, „Ifigenia w A..”) oraz wyreżyserował spektakl dyplomowy X Akademii Praktyk Teatralnych „Supermarket i Narodowe Voodoo”.
Jako performer, instruktor oraz twórca przedstawień zajmuje się nowym cyrkiem i teatrem ulicznym w ramach różnych grup czy wydarzeń kulturalnych. Od wielu lat pracuje z dziećmi i młodzieżą w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych (między innymi „Brave Kids Project”, „Festiwal Młodzieży Bez Granic” w Różanymstoku). Reżyseruje także spektakle lalkowe dla dzieci i dorosłych. Współtwórca i członek rodzinnego zespołu muzycznego „Kapela Timingeriu” (akordeon, śpiew).

Agnieszka Polańska – projektantka, scenografka, graficzka; absolwentka filmoznawstwa UJ oraz Szkoły Artystycznego Projektowania Ubioru. Zawodowo związana z Teatrem Figur Kraków, gdzie zajmuje się przygotowywaniem scenografii i lalek cieniowych, animacją światła i prowadzeniem warsztatów dla dzieci i młodzieży oraz szkoleń dla nauczycieli i instruktorów teatralnych.

Dagmara Żabska – aktorka, reżyserka, szefowa artystyczna i założycielka jedynego w Polsce, profesjonalnego teatru cieni: Teatru Figur Kraków, menadżerka kultury, wykładowczyni akademicka, pedagożka teatru, teatrolożka, wieloletnia koordynatorka licznych projektów artystyczno-edukacyjnych, absolwentka Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice oraz FigurenTheater-Kolleg w Niemczech, otrzymała brązowy medal „Gloria Artis – Zasłużeni Kulturze”, nagrodę przyznaną przez jury Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej Klasyka Żywa w 2015 roku za reżyserię spektaklu „Król Maciuś Pierwszy”. Spektakl „Huljet, huljet”, który reżyserowała otrzymał w 2017 roku nagrodę grand prix na III Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Animacji Animart w Łodzi oraz wyróżnienie na XXIV Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek SPOTKANIA w Teatrze Baj Pomorski w Toruniu.

Magdalena Miklasz – reżyserka teatralna, aktorka, absolwentka PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu w Krakowie, oraz Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku (aktor). Gra na skrzypcach, ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie­ w Nowej Hucie w klasie skrzypiec. Otrzymała Główną Nagrodę za reżyserię „Przemiany“ według Franza Kafki w Teatrze Starym na Festiwalu Debiutów Pierwszy Kontakt w Toruniu (2011r.). Od 2015 wykłada w Warszawskiej Szkole Filmowej na Wydziale Aktorskim. Współpracowała m.in. z Teatrem Malabar Hotel, Teatrem Nowym w Poznaniu, Teatrem Łaźnia Nowa w Krakowie (widowisko NH WONDERLAND, spektakl BAŚNIE Z 1001 BLOKU), Teatrem Muzycznym w Gdyni, Teatrem Siemaszkowej w Rzeszowie, Teatrem Dramatycznym w Wałbrzychu, Teatrem Ateneum w Warszawie, czy Narodowym Starym Teatrem w Krakowie. Przez 11 lat była inicjatorem i reżyserem nietypowych społecznych spektakli w miasteczku Dynów na Podkarpaciu, w których obok artystów z różnych stron świata brali udział mieszkańcy miasteczka. Reżyseruje spektakle zarówno dla dorosłych jak i dla dzieci.

 

 

PARTNERZY PROJEKTU