Dziecko. Wieś. Teatr.

- 29 grudnia 2015

Aktualności / Szkoła w teatrze

Dziecko. Wieś. Teatr. To trzy słowa opisujące inicjatywę Małopolskiego Instytutu Teatralnego. Projekt Przystanek TEATR pokazał setkom dzieci, ich rodzicom i nauczycielom, że małe miasteczka i wsie też mogą aktywnie uczestniczyć w kulturze, że warto chodzić do teatru. To, że w pobliżu nie ma żadnej prężnie działającej instytucji kultury nie powinno być przeszkodą.

Przystanek TEATR wychodzi naprzeciw oczekiwaniom nauczycieli i uczniów wobec obecności wartościowego teatru w szkole. Adresowany jest także do środowisk z ograniczonym dostępem do instytucji kultury – do mieszkańców małych miasteczek i wsi. Proponowane przez MIT spektakle dla dzieci prezentowane podczas Przystanku TEATR rozwijają, bawią, uczą. Są urozmaiceniem zajęć szkolnych, pretekstem do rozmowy, sposobem na oswajanie uczuć. Są to propozycje błyskotliwe, zabawne, wzruszające. Oparte na wartościowym materiale scenariusze tworzone są przez ludzi z pasją. Taki teatr pełni funkcję integrującą pokolenia, jest doskonałą alternatywą dla przedpołudnia przed telewizorem.

W 2015 roku setki dzieci z małych miast i wsi małopolskich mogły obejrzeć ciekawe przedstawienia adresowane do młodego widza. W repertuarze spotkań teatralnych Przystanku TEATR znalazły się przedstawienia Wędrownego Teatru Lalek Małe Mi, Teatru Figur Kraków, Teatru Nowego z Krakowa. Żałujemy, że musieliśmy odwołać spektakle Teatru Lale. 

Dzieci przyjmowały spektakle w swoich szkołach i przedszkolach, w wiejskich domach kultury. Uczestniczyły w nich z nauczycielami lub z rodzicami. Oglądały przedstawienia przede wszystkim realizowane w teatrze formy, teatrze cieni. Atrakcyjne nie tylko ze względu na środki teatralnego wyrazu, estetykę scenografii, warsztat aktorski, ale także ze względu na treść. Spotkaniom teatralnym towarzyszyło wiele emocji. Z wielkim zaangażowaniem dzieci śledziły przebieg spektakli i żywo reagowały na to, co się dzieje.

Zaproszone teatry kładły duży nacisk na interakcję, pozwalały dzieciom współuczestniczyć w przedstawieniu. W pewnych przypadkach nawet je współtworzyć.„Jesteśmy teatrem pierwszego kontaktu” – mówili artyści teatru Małe Mi. Ich przedstawienia bywają często pierwszymi spotkaniami dzieci ze sztuką teatralną. Stawiają sobie za cel oswajanie widza, uczenie go teatralnego języka i zasad panujących w teatrze.Wybrane przez Małopolski Instytut Teatralny spektakle tworzyły ofertę z propozycjami dla różnych grup wiekowych.

MIT współorganizował także spektakle wyjazdowe. Dzieci z różnych miejscowości mogły przyjechać do krakowskiego Teatru Nowego i tam obejrzeć spektakl „Ptaki dziwaki”.

Projekt nie tylko umożliwił dzieciom i ich rodzinom obejrzenie świetnych przedstawień, ale dał także nauczycielom nowe narzędzia do rozmowy o teatrze.

Lokalni animatorzy i nauczyciele ze szkół mogli wziąć udział w warsztatach z zakresu pedagogiki teatru. Zajęcia miały dać im nowe narzędzia do pracy z dzieckiem i inspirować do wprowadzania ścieżki teatralnej do szkół.

Przystanek TEATR adresowany przede wszystkim do dzieci miał zwrócić uwagę rodziców, nauczycieli i opiekunów na potrzebę budowania świadomości istnienia dobrego teatru dla dzieci. Zapoznawanie dzieci ze sztuką będzie miało wpływ na ich późniejsze aktywne uczestnictwo w kulturze, na poczucie estetyki i dobrego smaku, na formę spędzania wolnego czasu. Dlatego tak ważne jest, żeby oswajać dzieci z teatrem i ze sztuką w ogóle. Przystanek TEATR to projekt, który buduje wspólnotę teatralną w miejscach z ograniczonym dostępem do kultury i sztuki.

Projekt „Przystanek TEATR”  finansowany był ze srodków Ministerstwa Kultury i Dziedzicwa Narodowego w ramach programu „Kultura dostępna”.

 

Bilety do teatru na spektakl „Ptaki Dziwaki” w Teatrze Nowym w Krakowie zakupione zostały przy wsparciu Teatru Figur w ramach projektu „Teatralna Klasa. Akademia Krakowskiego Teatru.” współfinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt „Teatralna Klasa” zrealizowany został przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.

PARTNERZY PROJEKTU